مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد خروج از توافق هسته‌ای ایران یکی از گزینه‌های پیش روی واشنگتن است.

اظهارات جان بولتون درباره رویکرد آمریکا در مذاکره با کره شمالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی بی اس نیوز، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با برنامه «فیس در نیشن» شبکه سی بی اس نیوز درباره مذاکره با کره شمالی گفت: در حال حاضر هنوز هیچ چیز کاملا مشخص نیست. اینکه آیا کره شمالی آماده مذاکره است یا تنها به دنبال بهبود تصویر خود است هنوز مشخص نیست. اگر کره شمالی به دنبال هدفی استراتژیک از این مذاکرات است به نظر من رئیس جمهور مشتاق استفاده از چنین فرصتی است.

جان بولتون اعلام کرد: آمریکا مدل استراتژیک به کار گرفته در مذاکرات لیبی در سال 2003 و 2004 را مدنظر دارد. ما توافق مشترک میان کره شمالی و جنوبی در سال 1992 را مدنظر داریم. ما همچنین موضوعات دیگر از جمله برنامه‌های  موشکی و دیگر برنامه‌های تسلیحاتی و نیز موضوع آمریکایی‌های در بند در این کشور را در این مذاکرات دنبال می‌کنیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت: آنها (مقامات کره شمالی) گفتند که آزمایش‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق در می‌آورند. این درست است اما در عین حال که این می‌تواند نشانه مثبتی باشد یا ممکن است به این معنا باشد که کره شمالی به سطحی از پیشرفت دست یافته‌ که دیگر نیازی به برگزاری آزمایش ندارد. رئیس جمهور ما برای استفاده از این فرصت بسیار مصم است. آمریکا امیدوارانه به این دیدار نگاه می‌کند، اینکه بتوانیم در این دیدار به یک موفقیت واقعی دست یابیم. ما دولت ساده و زودباوری نیستیم و مسائل زیادی در دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی قابل طرح است.

جان بولتون درباره اینکه کره شمالی کنار گذاردن برنامه هسته‌ای خود را منوط به تعهد واشنگتن برای حمله نکردن به این کشور دانسته است گفت: ما این حرفها را پیشتر شنیدیم. این بخشی از تبلیغات کره شمالی است و فکر نمی‌کنم این حرفها مسئولیتی را متوجه آمریکا کند.

او در ادامه گفت: کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای تصمیمی استراتژیک است که کره شمالی باید اتخاذ کند. سیاست ما درباره لیبی به این صورت بود که مذاکرات به صورت غیرعلنی صورت گرفت، اگرچه مسئله لیبی در بسیاری جهات با کره شمالی متفاوت است. لیبی برای جلب اعتماد ما و از بین بردن تردیدها به ناظران آمریکایی و انگلیسی اجازه بازدید از سایت‌های هسته‌ای این کشور را داد و این خود حاکی از اعتماد لیبی به مکانیزیم‌های بین‌المللی بود. اگر کره شمالی تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد این نشان‌دهنده یک تصمیم استراتژیک است البته می‌تواند همانند لیبی عمل نکند. اما باید یک اقدام ملموس و جدی را در پیش بگیرد. کیم جونگ اون نظراتی دارد که ما باید آنها را بشنویم.

مشاور امنیت ملی ترامپ تاکید کرد تصمیم‌گیری درخصوص مکان و زمان برگزاری نشست میان ترامپ و کیم جونگ اون هنوز در دست بررسی است.

او خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آماده برگزاری این نشست است اما ما باید برنامه‌ریزی‌های لجستیک خود را قبل از این نشست انجام دهیم. وضعیت سه آمریکایی در بازداشت پیونگ یانگ، یکی از اولویت‌های ترامپ در این مذاکرات خواهد بود. امیدواریم کره شمالی این موضوع را به طور جدی مدنظر قرار دهد. ما منتظر تصمیم کره شمالی در این خصوص هستیم.

بولتون در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: وظیفه من تصمیم‌گیری در این خصوص نیست. بلکه این مسئله به عهده رئیس جمهور است. من گزینه‌ها مختلف را در خصوص توافق هسته‌ای ایران به او ارائه دادم. او ضمن خودداری از ابراز نظر درباره توافق هسته‌ای ایران درباره اینکه تمدید تحریم‌ها علیه ایران به معنای خروج آمریکا از توافق است، گفت: اتفاقاتی زیادی ممکن است پیش آید. من ترجیح می‌دهم وارد بحث درباره فرضیات احتمالی در این باره نشوم، اما قطعا خروج از برجام یکی از گزینه‌های  ماست.

انتهای پیام/

گفتگوی بولتون با شبکه سی‌بی‌اس نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد تقی عشایری
۱۴:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
اگر فکر می کنید کره شمالی تسلیحات هسته‌ای خود را کنار می گذارد تا به کشوری ضعیف شده مانند لیبی تبدیل شده وهمچنین ایران که بعد از خروج از برجام تحریم ها را برگردانید کور خوندید
22اردیبهشت معلوم می شود چه کسی تو دهنی از کره شمالی و ایران دریافت می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا خطرناکترین انسانهای روی زمین همین افراطیان که نمیذارن اوضاع روال طبیعی خودشو تو کره طی کنه و فکر میکنن مثلا تهدید به بمب اتمی باعث شد شوروی نابود بشه و نمیفهمن مردم هر وقت دیدن حکومتشون در مقابل بقیه کارایی نداره خودشون عوضش میکنن و یه چیز دیگه رو انتخاب میکنن نه اینکه از بمب و تهدید بترسن تازه تهدید باعث میشه بیشتر رو حرفشون پافشاری کنن
آخرین اخبار